The classical mythical figures evoked in the paper deal with a philosophical question of law, which comes back every time that it is a matter of personal identity. Moreover, identity presents itself as the content of a right, since it cannot be resolved in terms of a desire (to “possess” an identity), nor in an abstract “principle of reason”. This is the reason why desire cannot be translated into a legal claim; because legal thought of the myths prospects qualitatively much more than a desire; the aspiration to recognition overcomes the “finite” satisfaction of desire, making it the lever of a tension to infinity; the question “what am I?”, “who am I?” prevails over any “measure” of reason.
Nella presentazione delle figure mitiche classiche qui evocate è in gioco, ogni volta che si tratta di determinare un’identità personale, una questione – filosofica – di diritto: l’identità stessa si annuncia, per di più, come il contenuto di un diritto, non potendo risolversi in tema di un desiderio (di «possedere» un’identità), né tantomeno in un astratto «principio di ragione». È questo il motivo per cui il desiderio non può essere, come tale, tradotto in pretesa giuridica; perché in quest’ultima il pensiero giuridico allo stato mitico prospetta, qualitativamente, molto più che un desiderio; l’aspirazione al riconoscimento supera la soddisfazione «finitizzante» del desiderio, rendendolo leva di una tensione all’infinito; la domanda «che sono?», «chi sono?» prevale su qualunque «misura» della ragione.
Il pensiero giuridico allo stato mitico: un’epopea tragica
scillitani, lorenzo
2020-01-01
Abstract
The classical mythical figures evoked in the paper deal with a philosophical question of law, which comes back every time that it is a matter of personal identity. Moreover, identity presents itself as the content of a right, since it cannot be resolved in terms of a desire (to “possess” an identity), nor in an abstract “principle of reason”. This is the reason why desire cannot be translated into a legal claim; because legal thought of the myths prospects qualitatively much more than a desire; the aspiration to recognition overcomes the “finite” satisfaction of desire, making it the lever of a tension to infinity; the question “what am I?”, “who am I?” prevails over any “measure” of reason.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.