The essay starts from the fundamental study by Calvesi A Noir (Melencolia I) published in the first issue of the journal Storia dell’Arte in 1969: a cornerstone of iconological studies interpreting the famous etching by Albrecht Dürer in an alchemical key. The article highlights how Calvesi’s line of research on art and alchemy has been constantly related to his militant activity as an art critic. In this intertwining Calvesi has had extraordinary collaborations with Fabio Sargentini and his gallery L'Attico (for example in exhibitions like Fuoco Immagine Acqua Terra, 1967 or Fine dell’alchimia, 1970) and with several protagonists of contemporary art in the sixties and seventies like Pino Pascali, Jannis Kounellis, Gino De Dominicis, Luca Patella and Vettor Pisani, in pioneering critical readings also related to his studies on Caravaggio. This line of research culminated in the important 1975 book Duchamp invisibile (republished in an expanded edition in 2016), an alchemical reading of Duchamp’s work based on a vast and rigorous series of references, in the “alchemical” vision of the new painting of the eighties, also in its relationship with de Chirico, down to the intimate hermetic melancholy of a volume of poems published in 2011.

Il saggio parte dal fondamentale studio di Calvesi A Noir (Melencolia I) pubblicato nel primo numero della rivista Storia dell’Arte nel 1969: un caposaldo degli studi iconologici che interpreta la famosa incisione di Albrecht Dürer in chiave alchemica. L’articolo evidenzia come la linea di ricerca su arte e alchimia sia stata posta da Calvesi in costante relazione con la sua attività militante di critico d’arte. In questo intreccio Calvesi ha avuto straordinarie collaborazioni con Fabio Sargentini e la sua galleria L’Attico (ad esempio in mostre come Fuoco Immagine Acqua Terra, 1967 o Fine dell’alchimia, 1970) e anche con diversi protagonisti dell’arte contemporanea tra anni Sessanta e Settanta come Pino Pascali, Jannis Kounellis, Gino De Dominicis, Luca Patella e Vettor Pisani, in pionieristiche letture critiche poste in rapporto anche con i suoi studi su Caravaggio. Questo filone di ricerca è culminato poi nell’importante libro Duchamp invisibile del 1975 (ripubblicato in edizione ampliata nel 2016), una lettura alchemica dell’opera di Duchamp fondata su una vasta e rigorosa serie di riferimenti; nella visione “alchimistica” della nuova pittura degli anni Ottanta, anche nella sua relazione con de Chirico; fino all’intima melanconia ermetica di un volume di poesie pubblicate nel 2011.

Opere al nero. Maurizio Calvesi tra iconologia e critica militante

Lorenzo Canova
2020-01-01

Abstract

The essay starts from the fundamental study by Calvesi A Noir (Melencolia I) published in the first issue of the journal Storia dell’Arte in 1969: a cornerstone of iconological studies interpreting the famous etching by Albrecht Dürer in an alchemical key. The article highlights how Calvesi’s line of research on art and alchemy has been constantly related to his militant activity as an art critic. In this intertwining Calvesi has had extraordinary collaborations with Fabio Sargentini and his gallery L'Attico (for example in exhibitions like Fuoco Immagine Acqua Terra, 1967 or Fine dell’alchimia, 1970) and with several protagonists of contemporary art in the sixties and seventies like Pino Pascali, Jannis Kounellis, Gino De Dominicis, Luca Patella and Vettor Pisani, in pioneering critical readings also related to his studies on Caravaggio. This line of research culminated in the important 1975 book Duchamp invisibile (republished in an expanded edition in 2016), an alchemical reading of Duchamp’s work based on a vast and rigorous series of references, in the “alchemical” vision of the new painting of the eighties, also in its relationship with de Chirico, down to the intimate hermetic melancholy of a volume of poems published in 2011.
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