The transformations of European societies (and therefore also of Italian society) in a multiethnic sense are reviving a double debate: the one concerning the social meaning and the public role of religions, and the one concerning the political regulation of religious pluralism in a perspective of respect for the secular State. With the advent of immigration, the questions of public recognition of religious affiliations, instances and spiritually connoted symbols have invigorated the debate on the meaning, the boundaries and the implications of the neutrality of public powers. The analysis of the different conceptions of the secular State and its position with respect to the religiously qualified instances emphasizes the need to rethink the attitude to the neutrality of public institutions. This in the sense of promoting a broadening of civil rights and freedoms in a logic of non-discrimination and inclusion and through the tools of compromise and dialogue, so as to remedy the possible exclusion from the democratic circuit of individuals and religious groups carrying instances conflicting with the founding values of Western democracies.

Le trasformazioni delle società europee (e, quindi, anche di quella italiana) in senso multietnico stanno rilanciando un duplice dibattito: quello relativo al significato sociale e al ruolo pubblico delle religioni, e quello che riguarda la regolazione politica del pluralismo religioso in una prospettiva di rispetto della laicità dello Stato. Con l’avvento dell’immigrazione, le domande di riconoscimento pubblico delle appartenenze religiose, di istanze e di simboli spiritualmente connotati hanno rinvigorito il dibattito sul significato, i confini e le implicazioni della neutralità dei pubblici poteri. L’analisi delle diverse concezioni della laicità dello Stato e della sua posizione rispetto alle istanze religiosamente qualificate pone l’accento sulla necessità di ripensare l’attitudine alla neutralità delle istituzioni pubbliche. Ciò nel senso di promuovere un ampliamento dei diritti civili e di libertà in una logica di non discriminazione e di inclusione e attraverso gli strumenti del compromesso e del dialogo, così da porre rimedio alla possibile esclusione dal circuito democratico dei singoli e dei gruppi religiosi portatori di istanze contrastanti con i valori fondanti delle democrazie occidentali.

Laicità e gestione delle differenze nella democrazia costituzionale

Parisi Marco
2019-01-01

Abstract

The transformations of European societies (and therefore also of Italian society) in a multiethnic sense are reviving a double debate: the one concerning the social meaning and the public role of religions, and the one concerning the political regulation of religious pluralism in a perspective of respect for the secular State. With the advent of immigration, the questions of public recognition of religious affiliations, instances and spiritually connoted symbols have invigorated the debate on the meaning, the boundaries and the implications of the neutrality of public powers. The analysis of the different conceptions of the secular State and its position with respect to the religiously qualified instances emphasizes the need to rethink the attitude to the neutrality of public institutions. This in the sense of promoting a broadening of civil rights and freedoms in a logic of non-discrimination and inclusion and through the tools of compromise and dialogue, so as to remedy the possible exclusion from the democratic circuit of individuals and religious groups carrying instances conflicting with the founding values of Western democracies.
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