The article wants to verify the reliability of new geomedia, which starting from proper geographic tools such as GIS merge hypertext flexibility and cartography tangibility. The authors reveal the motives and the epistemological frame of reference that lie behind their proposal, describe the main features of the new technologies applied to travel mapping and illustrate a sample product made ​​by them with reference to a coast to coast trip in the United States: the ipermappa "Amerigo." They discuss the advantages of geomedia tourist information systems, which allow access to an organized system of geolocalized information along paths that the user can choose freely. The key innovative aspect is the inclusion of the subjective dimension, related to the direct experience of the trip, within a system of objective reference, as that offered by cartography.

Il contributo rappresenta il tentativo di verificare l’affidabilità di nuovi mezzi di espressione multimediale, come i geomedia, partendo da strumenti propriamente geografici come i GIS e basando la flessibilità tipica dell’ipertesto sulla tangibilità propria della carta geografica. Gli autori, oltre a chiarire le motivazioni e il quadro epistemologico di riferimento, descrivono le caratteristiche principali delle nuove tecnologie applicate alla cartografia turistica e illustrano come esempio un prodotto da loro stessi realizzato con riferimento ad un viaggio coast to coast negli Stati Uniti: l’ipermappa “Amerigo”. Si discutono quindi i vantaggi di un sistema di informazione turistica multimediale basato sulla cartografia automatica, che permette di accedere ad un sistema organizzato di informazioni geolocalizzate secondo percorsi che l’utente può scegliere liberamente. L’aspetto innovativo fondamentale è l’inserimento della dimensione soggettiva, legata all’esperienza diretta del viaggio, all’interno di un sistema di riferimento oggettivo, quale quello offerto dalla cartografia.

Ipermappe, sistemi multimediali per l’informazione turistica

MEINI, Monica;
2006-01-01

Abstract

The article wants to verify the reliability of new geomedia, which starting from proper geographic tools such as GIS merge hypertext flexibility and cartography tangibility. The authors reveal the motives and the epistemological frame of reference that lie behind their proposal, describe the main features of the new technologies applied to travel mapping and illustrate a sample product made ​​by them with reference to a coast to coast trip in the United States: the ipermappa "Amerigo." They discuss the advantages of geomedia tourist information systems, which allow access to an organized system of geolocalized information along paths that the user can choose freely. The key innovative aspect is the inclusion of the subjective dimension, related to the direct experience of the trip, within a system of objective reference, as that offered by cartography.
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