The Constitution enshrines the right of individuals to establish schools and educational establishments at no cost to the State (art. 33, paragraph III of the Constitution.). It relies, in addition, to the ordinary law the task of determining the rights and obligations of non-State schools which request equality, in order to guarantee them full freedom and to their pupils a scholastic treatment equal to that of pupils in State schools. In this sense, in accordance with the general guidelines, it should be wide the possibility of the opening of private denominational schools by the Islamic community.

La Costituzione sancisce il diritto dei privati di istituire scuole e istituti di educazione, senza oneri per lo Stato (art. 33, comma III, Cost.). Essa affida, inoltre, alla Legge ordinaria il compito di fissare i diritti e gli obblighi delle scuole non statali che chiedono la parità, assicurando ad esse piena libertà ed ai loro alunni un trattamento scolastico equivalente a quello degli alunni delle scuole statali. In questo senso, nel rispetto delle indicazioni normative generali, dovrebbe essere ampia la possibilità di apertura di scuole confessionali private da parte delle comunità islamiche.

Tra scuola pubblica e privata (laica e confessionale). A proposito della vicenda della scuola islamica di Milano

Parisi Marco
2007-01-01

Abstract

The Constitution enshrines the right of individuals to establish schools and educational establishments at no cost to the State (art. 33, paragraph III of the Constitution.). It relies, in addition, to the ordinary law the task of determining the rights and obligations of non-State schools which request equality, in order to guarantee them full freedom and to their pupils a scholastic treatment equal to that of pupils in State schools. In this sense, in accordance with the general guidelines, it should be wide the possibility of the opening of private denominational schools by the Islamic community.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11695/6784
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact