Among the Italian Terra-Sigillata from the Gorga collection stored at the Museo Archeologico Nazionale in Arezzo is a vase with relief decoration signed by Cn. Ateius Cn. L. Dei(phobus). The decorative scheme and individual puncheons are the same as those used by Cn. Ateius to produce a group of vases found in the dump wasters of his workshop. This suggests that the potter who signed the Gorga chalice worked in the orbit of the arretine workshop of Cn. Ateius and may have taken over the management of this workshop when Ateius moved to Pisa; alternatively, it is not excluded that in Cn. Ateius Dei(phobus) there may conceal the entrepreneur who started the workshop and was later succeeded by Cn. Ateius if not the latter who would occasionally use his full name to sign his products.
Tra la terra sigillata della collezione di Evan Gorga, conservata presso il Museo Nazionale Archeologico di Arezzo, è presente un vaso decorato a rilikevo firmato "Cn. Atei Cn. L. Dei". Lo schema decorativo e i singoli punzoni sono gli stessi utilizzati da Cn. Ateius per produrre un gruppo di vasi rinvenuti in occasione dello scarico della sua fornace aretina. Ciò suggerisce che il ceramista che ha firma il calice Gorga lavorò nell'orbita dell'officina di Cn. Ateius magari subentrandogli quando Ateius si trasferì a Pisa. In alternativa potrebbe non escludersi la possibilità che Cn. Ateius Dei(phobus) possa identificarsi come colui che diede inizio all'officina e a cui successivamente subentrò Cn. Ateius o, in alternativa, lo stesso Cn. Ateius che, occasionalmente, avrebbe utilizzato per firmare i prodotti il suo nome completo.
Un calice “ateiano” dalla Collezione Gorga
Gianluca Soricelli
2024-01-01
Abstract
Among the Italian Terra-Sigillata from the Gorga collection stored at the Museo Archeologico Nazionale in Arezzo is a vase with relief decoration signed by Cn. Ateius Cn. L. Dei(phobus). The decorative scheme and individual puncheons are the same as those used by Cn. Ateius to produce a group of vases found in the dump wasters of his workshop. This suggests that the potter who signed the Gorga chalice worked in the orbit of the arretine workshop of Cn. Ateius and may have taken over the management of this workshop when Ateius moved to Pisa; alternatively, it is not excluded that in Cn. Ateius Dei(phobus) there may conceal the entrepreneur who started the workshop and was later succeeded by Cn. Ateius if not the latter who would occasionally use his full name to sign his products.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.