The study intends to verify whether an online course of methods and didactics in physical activities improves the self-efficacy of future support teachers toward the inclusion of pupils with disabilities in physical education. The adapted form of the SEPE-TE-D was administered to a sample of 124 students attending the sixth cycle (2021/22) of the specialization for support activities in lower and upper secondary schools before and after participation in the course. Analyzes indicate that the questionnaire used has good psychometric properties and confirm that at the end of the course students show a significantly higher level of self-efficacy.

Il presente studio intende verificare se un laboratorio online di metodi e didattiche delle attività motorie migliora l’autoefficacia dei futuri insegnanti di sostegno verso l’inclusione degli alunni con disabilità durante le ore di educazione fisica. A tal fine la forma adattata del SEPE-TE-D è stata somministrata ad un campione di 124 studenti frequentanti il VI ciclo (2021/22) del corso di specializzazione per le attività di sostegno nella scuola secondaria di primo e secondo grado prima e dopo la partecipazione al laboratorio. Le analisi condotte indicano che il questionario utilizzato possiede buone proprietà psicometriche e confermano che al termine del laboratorio gli studenti mostrano un livello di autoefficacia significativamente maggiore.

La formazione online degli insegnanti di sostegno. Una ricerca sull'autoefficacia verso l'inclusione degli alunni con disabilità in educazione fisica.

Paolo Lucattini
2023-01-01

Abstract

The study intends to verify whether an online course of methods and didactics in physical activities improves the self-efficacy of future support teachers toward the inclusion of pupils with disabilities in physical education. The adapted form of the SEPE-TE-D was administered to a sample of 124 students attending the sixth cycle (2021/22) of the specialization for support activities in lower and upper secondary schools before and after participation in the course. Analyzes indicate that the questionnaire used has good psychometric properties and confirm that at the end of the course students show a significantly higher level of self-efficacy.
https://annali.unife.it/adfd/issue/view/313
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11695/132909
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact