The relationship between school and religion has always lent itself to reflecting moments of tension and harmony in the relations between States and Churches, generating different balances on the basis of the influence that secular, confessional or anti-religious ideologies have come to exercise on the political system of each country. The dynamics of confrontation on the specific articulations of the national school system cannot be considered marginal, to the extent that they have invested the training of the new generations, the concept of secularism of the State, the level of religious freedom recognized for young people and families. That is, they concerned (and still concern) the relations of freedom that are intertwined between the conscience (the individual and collective one), the religion and the degree of democracy of a juridical system.

Il rapporto tra scuola e religione si è, da sempre, prestato a riflettere i momenti di tensione e di concordia nei rapporti tra gli Stati e le Chiese, generando equilibri differenti sulla base dell’influenza che le ideologie laiche, confessionali o antireligiose sono venute ad esercitare sul sistema politico di ciascun Paese. Le dinamiche di confronto sulle specifiche articolazioni del sistema scolastico nazionale non possono essere considerate marginali, nella misura in cui esse hanno investito la formazione delle nuove generazioni, il concetto di laicità dello Stato, il livello di libertà religiosa riconosciuto ai giovani e alle famiglie. Ovvero, esse hanno riguardato (e tuttora riguardano) le relazioni di libertà che si intrecciano tra la coscienza (individuale e collettiva), la religione e il grado di democraticità di un ordinamento.

Istruzione e laicità nell'evoluzione dei sistemi giuridici contemporanei

Parisi Marco
2023-01-01

Abstract

The relationship between school and religion has always lent itself to reflecting moments of tension and harmony in the relations between States and Churches, generating different balances on the basis of the influence that secular, confessional or anti-religious ideologies have come to exercise on the political system of each country. The dynamics of confrontation on the specific articulations of the national school system cannot be considered marginal, to the extent that they have invested the training of the new generations, the concept of secularism of the State, the level of religious freedom recognized for young people and families. That is, they concerned (and still concern) the relations of freedom that are intertwined between the conscience (the individual and collective one), the religion and the degree of democracy of a juridical system.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11695/128310
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact