Law recognizes the so-called capacity of discernment for minors, indicating that it is a matter of an almost full compos mentis. Countless examples, taken from the observation of certain animal species in particular (De Waal, Safina), attest to elements that could lead one to hypothesise the existence, indeed more widespread than one might think, of a “capacity to discern” that, even if not expressed at the level of logical-linguistic communication, presents aspects that cannot be circumscribed to the ethological sphere, because they imply the first taking shape of “ethical” attitudes that can be translated into legal and political meanings. Where there is discriminating knowledge (already for Schelling), such as that in some ways to be found in certain primates, cetaceans and birds, there is, the index of an interiority (Portmann): law is urged to rethink its categories in a key that confirms its universal range, beyond a nature/culture dichotomy that is believed to be of interest only to the human world.

Il diritto riconosce al minore di età la cosiddetta capacità di discernimento, a voler indicare che trattasi di una quasi piena capacità di intendere e di volere. Innumerevoli esempi, tratti dall’osservazione di alcune specie animali in particolare (De Waal, Safina), attestano elementi che potrebbero far ipotizzare l’esistenza, invero più diffusa di quanto si pensi, di una “capacità di discernere” che, seppure non espressa a livello di comunicazione logico-linguistica, presenta aspetti non circoscrivibili all’ambito etologico, perché tali da implicare il primo prender forma di atteggiamenti “etici” traducibili in significati anche giuridici, e politici. Dove c’è conoscenza discriminante (già per Schelling), come quella per certi versi rinvenibile in alcuni primati, cetacei e uccelli, lì, si dà l’indice di una interiorità (Portmann): il diritto ne viene sollecitato a ripensare le sue categorie in una chiave che ne conferma la sua portata universale, al di là di una dicotomia natura/cultura che si ritiene possa interessare solo il mondo umano.

Il diritto alla prova della capacità di discernimento dell’animale

scillitani lorenzo
2023-01-01

Abstract

Law recognizes the so-called capacity of discernment for minors, indicating that it is a matter of an almost full compos mentis. Countless examples, taken from the observation of certain animal species in particular (De Waal, Safina), attest to elements that could lead one to hypothesise the existence, indeed more widespread than one might think, of a “capacity to discern” that, even if not expressed at the level of logical-linguistic communication, presents aspects that cannot be circumscribed to the ethological sphere, because they imply the first taking shape of “ethical” attitudes that can be translated into legal and political meanings. Where there is discriminating knowledge (already for Schelling), such as that in some ways to be found in certain primates, cetaceans and birds, there is, the index of an interiority (Portmann): law is urged to rethink its categories in a key that confirms its universal range, beyond a nature/culture dichotomy that is believed to be of interest only to the human world.
http://nuovomeridionalismostudi.altervista.org/wp-content/uploads/2024/03/NMS-17-151-179-Scillitani.pdf
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