This paper intends to show that in bioethics there are topics such as those of the end of life and, in particular, suicide, in which the level of existential complexity is so high that it is not possible to formulate ethical and juridical judgments, socially and objectively relevant, in a definitive and exhaustive way. There remains only the possibility and, indeed, the need to formulate judgments and evaluations on the subjective level, but not subjectivist or arbitrary, of individual morality, which cannot be confused with the objective level of social ethics. In their meaning of Hegelian ancestry of public dimension of normativity, ethics and law are therefore called upon to recognise their own limits of formalization of the rules regarding the dilemmatic cases of end-of-life bioethics experienced by the individual, in which neither the principle of unavailability of life can be sacrificed to the principle of self-determination of the person, nor vice versa.
Questo saggio intende sostenere che in bioetica ci sono temi come quelli della fine della vita e, in particolare, del suicidio, in cui il livello di complessità esistenziale è così elevato che non è possibile formulare giudizi etici e giuridici, socialmente e oggettivamente rilevanti, in modo definitivo ed esaustivo. Resta solo la possibilità e, anzi, la necessità di formulare giudizi e valutazioni sul piano soggettivo, ma non soggettivista o arbitrario, della moralità individuale, che non può essere confusa con il piano oggettivo dell'etica sociale. Nella loro accezione di ascendenza hegeliana di dimensione pubblica della normatività, etica e diritto sono quindi chiamati a riconoscere i propri limiti di formalizzazione delle regole riguardanti i casi dilemmatici di bioetica di fine vita vissuti dall'individuo, in cui né il principio di indisponibilità della vita può essere sacrificato al principio di autodeterminazione della persona, né viceversa.
Per una bioetica del suicidio. Spunti problematizzanti di riflessione
Barbara TRONCARELLI
2023-01-01
Abstract
This paper intends to show that in bioethics there are topics such as those of the end of life and, in particular, suicide, in which the level of existential complexity is so high that it is not possible to formulate ethical and juridical judgments, socially and objectively relevant, in a definitive and exhaustive way. There remains only the possibility and, indeed, the need to formulate judgments and evaluations on the subjective level, but not subjectivist or arbitrary, of individual morality, which cannot be confused with the objective level of social ethics. In their meaning of Hegelian ancestry of public dimension of normativity, ethics and law are therefore called upon to recognise their own limits of formalization of the rules regarding the dilemmatic cases of end-of-life bioethics experienced by the individual, in which neither the principle of unavailability of life can be sacrificed to the principle of self-determination of the person, nor vice versa.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.