On numerous occasions, the Courts operating in the supranational system headed by the Council of Europe have dealt with disputes in which the profile of religious freedom has crossed paths with the issue of freedom of education. Cases that were characterized, in particular, by the impact of the specific and concrete methods of organization of the national education systems on the enjoyment of freedom of religion, as evidenced by the conflicts relating to the hypothesis of forced indoctrination, to the frequency of teaching with a confessional content and to the use of symbols of spiritual belonging in school rooms. Thus, the examination of the prevailing jurisprudential orientations lends itself to the realization of a check on the balance conferred by the European judges on the enjoyment of two rights, that of religious freedom and that of educational freedom, destined to coexist in the list of fundamental rights enucleated by the Convention of Rome in 1950.

In numerose occasioni, gli organi giurisdizionali operanti nel sistema sovranazionale facente capo al Consiglio d’Europa si sono occupati di controversie nelle quali il profilo della libertà religiosa si è incrociato con il tema della libertà di istruzione e di educazione. Casi che si sono caratterizzati, in particolare, per l’incidenza delle specifiche e concrete modalità di organizzazione dei sistemi educativi nazionali sul godimento della libertà di religione, come testimoniato dai conflitti relativi alle ipotesi di indottrinamento forzato, alla frequenza di insegnamenti a contenuto confessionale e all’uso dei simboli di appartenenza spirituale negli ambienti scolastici. Così, l’esame dei prevalenti orientamenti giurisprudenziali si presta alla realizzazione di una verifica sull’equilibrio conferito dai giudici europei al godimento di due diritti, quello di libertà religiosa e quello di libertà educativa, destinati a convivere nel catalogo di diritti fondamentali enucleato dalla Convenzione di Roma del 1950.

Religione ed istruzione nell'elaborazione giurisprudenziale degli organi del Consiglio d'Europa

Parisi Marco
2022-01-01

Abstract

On numerous occasions, the Courts operating in the supranational system headed by the Council of Europe have dealt with disputes in which the profile of religious freedom has crossed paths with the issue of freedom of education. Cases that were characterized, in particular, by the impact of the specific and concrete methods of organization of the national education systems on the enjoyment of freedom of religion, as evidenced by the conflicts relating to the hypothesis of forced indoctrination, to the frequency of teaching with a confessional content and to the use of symbols of spiritual belonging in school rooms. Thus, the examination of the prevailing jurisprudential orientations lends itself to the realization of a check on the balance conferred by the European judges on the enjoyment of two rights, that of religious freedom and that of educational freedom, destined to coexist in the list of fundamental rights enucleated by the Convention of Rome in 1950.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11695/111767
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact