This study examines the relationship between market orientation and output flexibility within an organizational network on the ground that product variety might help in understanding such a link. Product variety refers to the output mix and is an ex-post direct and objective measure of flexibility. This study hypothesizes that a firm within a network reaches the fit among its offerings and customer needs through changing the degree of product variety. Thereby product variety is assumed as a key synthetic indicator for output flexibility. The study is organized into four parts, besides the introduction. The second section describes the market orientation concept and its measurement issues. The third section proposes a conceptual framework of both demand variety and product variety classifying them according to different typologies. The fourth section presents the empirical findings from a case study of a corporate network in the fashion business. The last section presents some final considerations.
Titolo: | Orientamento al mercato e flessibilità di marketing |
Autori: | |
Data di pubblicazione: | 2006 |
Abstract: | This study examines the relationship between market orientation and output flexibility within an organizational network on the ground that product variety might help in understanding such a link. Product variety refers to the output mix and is an ex-post direct and objective measure of flexibility. This study hypothesizes that a firm within a network reaches the fit among its offerings and customer needs through changing the degree of product variety. Thereby product variety is assumed as a key synthetic indicator for output flexibility.
The study is organized into four parts, besides the introduction. The second section describes the market orientation concept and its measurement issues. The third section proposes a conceptual framework of both demand variety and product variety classifying them according to different typologies. The fourth section presents the empirical findings from a case study of a corporate network in the fashion business. The last section presents some final considerations. Questo studio esamina, nel contesto di un network con impresa guida, la relazione tra l’orientamento al mercato e la flessibilità di output ipotizzando che la varietà dell’offerta possa essere una chiave interpretativa idonea per comprendere tale legame. La varietà dell’offerta si riferisce alla composizione dell’output e rappresenta una misurazione diretta oggettiva ex-post della flessibilità. Questo lavoro ipotizza che la coerenza tra l’offerta di una impresa, inserita in un network, e i bisogni dei suoi clienti sia ottenuta attraverso interventi che modificano il grado di varietà dell’output. Pertanto si assume la varietà dell’offerta come principale indicatore di sintesi della flessibilità di output. Il lavoro è articolato in quattro parti, oltre all’introduzione. Nel secondo paragrafo si illustra il concetto di orientamento al mercato e si forniscono dettagli sulla sua misurazione. Nella terza parte è analizzato il concetto di varietà della domanda e della offerta, attraverso uno schema concettuale che ne classifica le diverse tipologie. Nel quarto paragrafo sono presentati alcuni dati empirici che descrivono le precedenti variabili, nel contesto di un network aziendale operante nel settore dell’abbigliamento. L’ultimo paragrafo riporta le considerazioni di sintesi. |
Handle: | http://hdl.handle.net/11695/11189 |
ISBN: | 88-464-7946-7 |
Appare nelle tipologie: | 2.1 Contributo in volume (Capitolo o Saggio) |