The question of beauty is placed, in this contribution, within a hermeneutic-narrative context. Beauty is declined as a revelation of completeness, in a journey on "the sense of ending" inherent in narrative constructions that leads us from Aristotle to Frank Kermode, Paul Ricoeur and some biblical pages: aesthetic fruition gives rise to an overview of portions of existence and temporality, and promotes an ethical judgment that recapitulates and gives meaning to the partial and discontinuous facts of history. We are faced with a conceptual framework in which completeness needs the limit and, conversely, the limit finds its explication in defining something as complete: the limit can be read aesthetically as form and ethically as "telos".
La questione della bellezza si colloca, in questo contributo, all'interno di un contesto ermeneutico-narrativo. La bellezza viene declinata come rivelazione di completezza, in un percorso sul "senso della fine" insito nelle costruzioni narrative che da Aristotele ci conduce a Frank Kermode, Paul Ricoeur e ad alcune pagine bibliche: la fruizione estetica dà luogo a una visione d'insieme di porzioni di esistenza e temporalità, e promuove un giudizio etico che ricapitola e dà senso ai fatti parziali e discontinui della storia. Siamo di fronte a un quadro concettuale in cui la completezza ha bisogno del limite e, viceversa, il limite trova la sua esplicazione nel definire qualcosa come completo: il limite può essere letto esteticamente come forma ed eticamente come "telos".
Tutto è compiuto. Estetica della compiutezza, pratiche di parzialità
Fabrizia Abbate
2019-01-01
Abstract
The question of beauty is placed, in this contribution, within a hermeneutic-narrative context. Beauty is declined as a revelation of completeness, in a journey on "the sense of ending" inherent in narrative constructions that leads us from Aristotle to Frank Kermode, Paul Ricoeur and some biblical pages: aesthetic fruition gives rise to an overview of portions of existence and temporality, and promotes an ethical judgment that recapitulates and gives meaning to the partial and discontinuous facts of history. We are faced with a conceptual framework in which completeness needs the limit and, conversely, the limit finds its explication in defining something as complete: the limit can be read aesthetically as form and ethically as "telos".I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.