In this essay, it is discussed not the legitimate right of the person's choice on what concerns its individual life and does not collide with the rights and interests of others. Neither it raises doubts the concept, although questionable, of full availability of own personal life, on which Kant himself emblematically dissented. It is rather the ethical elevation of the concept of "quality of life", which arose as an indicator of social efficiency and of economic development, to raise possible objections. Those exposed in this essay are intended to show how is disturbing and reductive the idea, asserted by many bioethicists, of an ''ethics of quality of life". It consists of a 'quantification of the quality' about human existence, which is rather something indeterminable and subjective, although it becomes inevitable that, in a similar ethical perspective, not only their own lives but also the lives of others, such as the elderly, disabled and terminally ill, end up being matter of evaluation on the basis of a presumed greater or lesser quality, and therefore whether they are more or less lives "worth living".

Il saggio intende discutere non già il richiamo al legittimo diritto di scelta dell’individuo su quanto riguardi la sua vita e non collida con la tutela di diritti e interessi altrui. Né esso si prefigge di suscitare dubbi sul concetto, pur opinabile, di piena disponibilità della propria vita, su cui Kant stesso ha emblematicamente dissentito. È piuttosto l’elevazione a livello etico del concetto efficientistico di “qualità della vita”, sorto come indicatore del benessere socio-economico degli individui, a sollevare possibili obiezioni. Quelle esposte in tale contributo cercano di mostrare come sia inquietante e riduttiva l’idea di fondo, sostenuta da molti bioeticisti laici, di un’“etica della qualità della vita”. Essa consiste in una ‘quantificazione della qualità’ esistenziale pressoché indeterminabile e soggettiva, sebbene appaia inevitabile che, in questa prospettiva etica, non solo la propria vita, ma anche la vita di altri, quali anziani, disabili e malati terminali, diventi oggetto di valutazione sulla base della sua presunta qualità maggiore o minore, e perciò del suo essere più o meno “degna di essere vissuta”.

Obiezioni alla bioetica della “qualità della vita”

TRONCARELLI, Barbara
2015-01-01

Abstract

In this essay, it is discussed not the legitimate right of the person's choice on what concerns its individual life and does not collide with the rights and interests of others. Neither it raises doubts the concept, although questionable, of full availability of own personal life, on which Kant himself emblematically dissented. It is rather the ethical elevation of the concept of "quality of life", which arose as an indicator of social efficiency and of economic development, to raise possible objections. Those exposed in this essay are intended to show how is disturbing and reductive the idea, asserted by many bioethicists, of an ''ethics of quality of life". It consists of a 'quantification of the quality' about human existence, which is rather something indeterminable and subjective, although it becomes inevitable that, in a similar ethical perspective, not only their own lives but also the lives of others, such as the elderly, disabled and terminally ill, end up being matter of evaluation on the basis of a presumed greater or lesser quality, and therefore whether they are more or less lives "worth living".
2015
978-88-548-9016-9
Il saggio intende discutere non già il richiamo al legittimo diritto di scelta dell’individuo su quanto riguardi la sua vita e non collida con la tutela di diritti e interessi altrui. Né esso si prefigge di suscitare dubbi sul concetto, pur opinabile, di piena disponibilità della propria vita, su cui Kant stesso ha emblematicamente dissentito. È piuttosto l’elevazione a livello etico del concetto efficientistico di “qualità della vita”, sorto come indicatore del benessere socio-economico degli individui, a sollevare possibili obiezioni. Quelle esposte in tale contributo cercano di mostrare come sia inquietante e riduttiva l’idea di fondo, sostenuta da molti bioeticisti laici, di un’“etica della qualità della vita”. Essa consiste in una ‘quantificazione della qualità’ esistenziale pressoché indeterminabile e soggettiva, sebbene appaia inevitabile che, in questa prospettiva etica, non solo la propria vita, ma anche la vita di altri, quali anziani, disabili e malati terminali, diventi oggetto di valutazione sulla base della sua presunta qualità maggiore o minore, e perciò del suo essere più o meno “degna di essere vissuta”.
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