The increasing presence of Muslims in Western Europe meant that the issues related to the common living with a very different religion have become, in all European states, topical. In Islam, as we know, the role of the State in relation with the religious phenomenon is proposed with an opposite manner than it is usually adjustable in contemporary secular realities. The superiority of the sectarian element on the legal one determines the subjection of the Muslim believer as such, regardless of his belonging to a sort of secular State. From here also the profound diversity of Islamic law in comparison with the idea of the secular European type law as an emanation of the sovereign power: since the sovereign power belongs to God, there is any distinction between legal and moral standards.
La sempre più massiccia presenza musulmana nell’Europa occidentale ha fatto sì che le problematiche legate alla convivenza con una religione profondamente diversa siano diventate, in tutti gli Stati europei, di stretta attualità. Nell'Islam, come è noto, il ruolo dello Stato nel rapporto con il fenomeno religioso si propone con modalità opposte rispetto a quanto è normalmente registrabile nelle coeve realtà secolari. La superiorità dell’elemento confessionale su quello giuridico comporta la soggezione al diritto musulmano del credente in quanto tale, indipendentemente dalla sua appartenenza ad uno Stato di tipo laico. Da qui anche la diversità più profonda del diritto islamico rispetto all’idea laica di tipo europeo del diritto come emanazione del potere sovrano: poiché il potere sovrano spetta a Dio viene meno anche ogni distinzione tra norme giuridiche e norme morali.
L'Islam e i Paesi europei: problemi giuridici e di legalità costituzionale
Parisi Marco
2002-01-01
Abstract
The increasing presence of Muslims in Western Europe meant that the issues related to the common living with a very different religion have become, in all European states, topical. In Islam, as we know, the role of the State in relation with the religious phenomenon is proposed with an opposite manner than it is usually adjustable in contemporary secular realities. The superiority of the sectarian element on the legal one determines the subjection of the Muslim believer as such, regardless of his belonging to a sort of secular State. From here also the profound diversity of Islamic law in comparison with the idea of the secular European type law as an emanation of the sovereign power: since the sovereign power belongs to God, there is any distinction between legal and moral standards.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.