The ethical-religious fragmentation process, determined by the progressive transformation to a multicultural one of the contemporary society, highlights the need for a reformulation of the distinctive characteristics of the religious education proposed to young students in the courses of the public schools. In an educational context marked by the cultural and spiritual diversity, the presence of a substantially mono-religious education, such as that provided by the Concordat with the Catholic Church, is hardly compatible with the need to provide adequate answers to the currently emerging training instances.

Il processo di frammentazione etico-religiosa, determinato dalla progressiva trasformazione in senso multiculturale della società contemporanea, evidenzia la necessità di una riformulazione dei caratteri distintivi dell’educazione religiosa proposta ai giovani discenti nell’offerta formativa delle scuole pubbliche. In un contesto educativo contraddistinto dalla diversità culturale e spirituale, la presenza di un insegnamento religioso sostanzialmente monoconfessionale, come quello previsto dall’accordo concordatario con la Chiesa cattolica, risulta difficilmente compatibile con l'esigenza di fornire risposte adeguate alle istanze formative attualmente emergenti.

Istanze di riconoscimento culturale ed educazione religiosa: nodi problematici

Parisi Marco
2011-01-01

Abstract

The ethical-religious fragmentation process, determined by the progressive transformation to a multicultural one of the contemporary society, highlights the need for a reformulation of the distinctive characteristics of the religious education proposed to young students in the courses of the public schools. In an educational context marked by the cultural and spiritual diversity, the presence of a substantially mono-religious education, such as that provided by the Concordat with the Catholic Church, is hardly compatible with the need to provide adequate answers to the currently emerging training instances.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11695/5647
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact