In order to cataloguing the tuscan traditional agrifood products by ARSIA (Regional Agency for Agricultural and Forest Development) the Rural Land Historical Memory Research Group of the University of Florence has organized a research itinerary about connections between agrifood products and their original land. The main guidelines of this work are: the traditional agrifood products as expressions of economic and cultural connections; the historical memory of rural land as a basic componentof local culture; local culture as the basis of sustainable development processes. In order to increase interest in cultural heritage some itineraries have been organized. Here particularly the Orange of Massa (Province of Massa Carrara) is pointed out.

In occasione della “mappatura” dei prodotti agroalimentari tradizionali toscani da parte dell’Agenzia Regionale per lo Sviluppoe l’Innovazione nel settore Agricolo e forestale (ARSIA), il gruppo di ricerca “La memoria storica del territorio rurale” dell’Università di Firenze ha allestito un percorso di ricerca sui legami fra tali prodotti e il territorio di origine. Le principali linee guida seguite sono: i prodotti agroalimentari tradizionali come espressione dei legami fra economia e cultura,la memoria storica del territorio componente basilare della cultura locale, la cultura locale alla base dei processi di sviluppo sostenibile. Sono stati predisposti anche alcuni percorsi di conoscenza e valorizzazione territoriale, fra cui in particolare quello dedicato all’arancio massese (provincia di Massa Carrara).

Les produits agroalimentaires entre économie et culture. Une expérience de recherche en Toscane

MEINI, Monica
2007-01-01

Abstract

In order to cataloguing the tuscan traditional agrifood products by ARSIA (Regional Agency for Agricultural and Forest Development) the Rural Land Historical Memory Research Group of the University of Florence has organized a research itinerary about connections between agrifood products and their original land. The main guidelines of this work are: the traditional agrifood products as expressions of economic and cultural connections; the historical memory of rural land as a basic componentof local culture; local culture as the basis of sustainable development processes. In order to increase interest in cultural heritage some itineraries have been organized. Here particularly the Orange of Massa (Province of Massa Carrara) is pointed out.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11695/1970
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact